Drążek do podciągania Sport

Podciąganie na drążku – czy warto ćwiczyć?

Drążek do podciągania to bardzo proste urządzenie treningowe. Jednak w prostocie siła – ćwiczenia na drążku potrafią zdziałać cuda! Dzięki wielu technikom wzmocnią i ujędrnią górną część ciała. Podciąganie może zastąpić wiele skomplikowanych ćwiczeń na siłowni i jest odpowiednie dla każdego, kto pragnie wyrzeźbić sylwetkę oraz poprawić swoją wytrzymałość.

Podciąganie na drążku – dla kogo?

Podciąganie nie jest aktywnością zarezerwowaną wyłącznie dla mężczyzn. Jak najbardziej mogą i nawet powinny, z uwagi na wiele korzyści, wykonywać ją kobiety. Na początku paniom może być nieco trudniej, gdyż górne partie ciała u kobiet są słabsze, ale to dla nich świetne wyzwanie. Regularne treningi szybko zbudują odpowiednią siłę u wszystkich początkujących osób. Ćwiczenia na drążku są również doskonałym uzupełnieniem planów treningowych zaawansowanych sportowców. Dla ludzi, którzy z kolei wiele godzin w ciągu dnia spędzają w pozycji siedzącej, drążek do podciągania będzie remedium na dolegliwości kręgosłupa. Prosty zwis na drążku jest genialnym ćwiczeniem. Długotrwałym efektem  systematycznego rozciągania kręgosłupa jest regeneracja i lepsze odżywianie dysków oraz ich nawodnienie. Możliwe jest też zmniejszenie ucisku na korzenie nerwowe i zmniejszenie bólu.

Podciąganie na drążku – techniki ćwiczeń

Istnieje kilka podstawowych technik wykonywania ćwiczeń na drążku. Klasyczną pozycją wyjściową do podciągania jest nachwyt. Kolejną, nieco łatwiejszą do wykonania,  jest tak zwany podchwyt. Oba rodzaje chwytów mogą być wąskie lub szerokie. Można je dodatkowo urozmaicać na wiele sposobów. Stosując na przykład trudniejszy dwuchwyt, czyli jedna ręka trzyma drążek podchwytem, a druga nachwytem. Najtrudniejszą chyba techniką jest podciąganie jednorącz. Polega na tym, że tylko jedna ręka trzyma drążek, a w tym czasie druga swobodnie zwisa. To ćwiczenie przeznaczone jest dla osób o zaawansowanych umiejętnościach. Wybór metody chwytania drążka ma zasadnicze znaczenie. Od tego, którą z nich zastosujemy zależy jakie partie ramion oraz pleców wzmocnimy i wyrzeźbimy.

Podciąganie na drążku – efekty

Zupełnie inne efekty ćwiczenia na drążku da zmiana położenia dłoni. Technika ma wpływ na wynik ćwiczeń i rozbudowę konkretnej partii ciała. Dlatego należy w planach treningowych uwzględnić naprzemiennie różne chwyty, aby osiągnąć harmonijną rzeźbę. Przy nachwycie zostaną zaangażowane i rozbudowane mięśnie:

  • najszerszy grzbietu,
  • obręczy barkowej,
  • czworoboczny,
  • podgrzebieniowy,
  • proste i skośne brzucha,
  • dwugłowy ramienia.

W przypadku podchwytu pracują przede wszystkim:

  • dwugłowy ramienia,
  • najszerszy grzbietu,
  • obręczy barkowej.